Clubul Sportiv MING DAO Cluj-Napoca

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Cele 10 Principii

în formularea lui Yang Cheng Fu:

1. Gol, vioi, împingând în sus energia
'Împingând în sus energia' înseamnă că poziţia capului este dreaptă şi spiritul este în vârful capului. Nu trebuie să foloseşti forţa. Altfel vei avea ceafa rigidă, iar energia şi sângele nu vor putea circula liber. Trebuie să ai intenţia goală, vioaie (liberă) şi naturală. Fără intenţia goală, vioaie şi împingând în sus energia, spiritul nu se va ridica.

2. Goleşte pieptul şi trage spatele
'Goleşte pieptul' înseamnă că pieptul este usor adus în interior, ceea ce face ca energia (chi) să se cufunde în câmpul de cinabru (Dantian). Pieptul nu trebuie umflat. Altfel energia (chi) este blocată în regiunea pieptului şi partea de sus a corpului devine grea iar partea de jos a corpului uşoară, şi vei fi uşor răsturnat. 'Trăgând spatele' va face ca energia (chi) să coboare în mijloc. Dacă vei goli pieptul, în mod natural vei trage spatele. Dacă tragi spatele vei putea să emiţi prin coloana vertebrală o putere căreia nu i se vor putea opune adversarii tăi.

3. Relaxeaza mijlocul
Mijlocul comandă întregul corp. Doar după ce vei putea relaxeza mijlocul, cele două picioare vor avea putere şi corpul inferior va fi stabil. Alternarea 'golului' cu 'plinul' vine din întoarcerea mijlocului. Proverbul spune: 'Izvorul destinului sălăşuieşte în micile interstiţii ale mijlocului'. Dacă există o lipsă de putere în forma ta, va trebui să o cauţi în şold şi în picioare.

4. Separă 'golul' de 'plin'
În arta Taijiquan-ului, separarea plinului (shi) de gol (xu) este regula cea mai importantă. Dacă întregul corp stă pe piciorul drept, atunci piciorul drept este considerat 'plin' şi piciorul stâng 'gol'. Dacă întregul corp stă pe piciorul stâng, atunci piciorul stâng este considerat 'plin' şi piciorul drept 'gol'. După ce vei putea să distingi 'plin' de 'gol' mişcările de întoarcere ale corpului vor fi uşoare, iuţi şi fără efort; dacă nu poţi face diferenţa, paşii tăi vor fi greoi, nu vei putea să fii stabil, şi va fi uşor pentru un adversar să te controleze.

5. Cufundă umerii şi coboară coatele
Cufundarea umerilor înseamnă relaxarea, coborârea lor. Dacă nu poţi să-i cobori, umerii vor sta în sus şi energia (chi) va urca în sus, lipsind corpul de vigoare. Coborând coatele înseamnă relaxarea coatelor în jos. Dacă coatele sunt ridicate atunci umerii nu vor fi cufundaţi. Dacă vei folosi această poziţie atunci când vei impinge un adversar, nu va avea efect. Ca şi cum ţi s-ar termina energia în artele marţiale externe (Shaolin).

6. Foloseşte Intenţia şi nu Forţa
Clasicii Taiji-ului spun: 'e foarte important să foloseşti Intenţia şi nu forţa'. Când practici Taijiquan, lasă întregul corp relaxat şi extinde. Nu folosi nici cea mai mică cantitate de forţă brută care ar putea cauza un blocaj muscular sau circulatoriu, care ar duce la inhibare şi încorsetare. Doar atunci vei putea în mod natural să schimbi şi să transformi cu uşurinţă mişcările circulare. Dacă nu folosesc forţa, cum pot genera forţă? Reteaua de meridiane energetice ce împânzesc corpul sunt ca râurile de pe suprafaţa pământului. Dacă râurile nu sunt barate, apa curge, dacă meridianele nu sunt blocate, energia (qi) circulă. Dacă mişti corpul cu forţa brută, vei inunda meridianele, energia şi sângele vor fi blocate, mişcările nu vor mai fi iuţi; tot ce va trebui să facă adversarul va fi să te ghideze. Dacă foloseşti Intenţia şi nu forţa, acolo unde se duce Intenţia, acolo se duce şi energia (qi). Astfel energia şi sângele curg, circulând în fiecare zi prin tot corpul şi niciodată stagnând, şi după multă practică vei obţine adevarata putere internă. Aceasta este ceea ce clasicii Taiji-ului spun "Doar fiind extrem de moale vei putea obţine duritatea extremă". Cel care e cu adevarat adept al Taiji-ului are braţele extrem de grele precum nişte drugi de oţel înveliţi în mătase. Cel care practică arte marţiale externe, atunci când foloseşte forţa, pare foarte puternic. Dar când nu mai foloseşte forţa, este foarte uşor şi pluteşte. În acest fel ne dăm seama că forţa sa e de fapt externă sau superficială. Forţa folosită de practicanţii artelor marţiale externe este foarte uşor de condus şi de deviat, şi deci nu valorează mare lucru.

7. Sincronizează partea de sus cu partea de jos a corpului
În scrierile clasice ale Taiji-ului se spune: 'Având rădăcina în talpă, emiţând prin picior, condusă de către şold, energia se manifestă în palme şi în vârfurile degetelor - de la tălpi, la picioare, spre şold, totul se face într-un singur impuls (o singură respiraţie)'. Când mâinile se mişcă, şi şoldul se miscă, şi picioarele se mişcă şi privirea se mişcă împreună cu ele. Doar atunci putem spune că partea de sus a corpului e sincronizată cu partea de jos a corpului. Dacă o parte a corpului nu se mişcă, atunci ea nu este coordonată cu restul corpului.

8. Potrivirea Interiorului cu Exteriorul
Ceea ce se exersează în Taiji depinde de spirit, de unde şi zicala: "Spiritul e generalul, corpul este armata sa". Dacă poţi urca spiritul, mişcările vor fi uşoare şi iuţi în mod natural, forma va fi nimic mai mult decât goală şi plinş în acelaşi timp, deschisă şi închisă. Când spun 'deschisă' nu mă refer numai la deschiderea braţelor sau picioarelor; mentalul trebuie să se deschidă împreună cu membrele. Când spun 'închis' nu mă refer doar la închiderea braţelor şi picioarelor; intenţia mentalului trebuie să se închidă împreună cu membrele. Dacă poţi combina interiorul cu exteriorul într-un singur impuls, atunci vei deveni un tot întreg.

9. Exersează mişcările continuu şi fără întrerupere
Puterea în artele marţiale externe este un fel de forţă brută care are un început şi un sfârşit, timp când continuă şi timp când se termină, astfel încât între forţa veche care s-a terminat şi forţa nouă care încă nu a apărut, există un moment când e foarte uşor pentru acela să fie pus în încurcătură de un adversar. În Taiji folosim Intenţia şi nu forţa, de la început până la sfârşit, lin şi neîntrerupt, completând un ciclu şi întorcându-ne la început, mişcându-ne fără oprire. Clasicii Taiji-ului spun "Precum Râul Galben, curgând fără încetare". Şi din nou: "Folosind forţa este ca şi cum am desfăşura firul de mătase de pe gogoasă". Acestea amândouă se referă la unificarea mişcărilor într-un singur impuls.

10. Caută repaosul în mişcare
Practicanţii artelor marţiale externe preţuiesc îndemânarea în sărituri şi opriri, pe care le execută până când respiraţia şi puterea sunt epuizate, astfel încât după antrenament ei se sufocă. În Taiji folosim repaosul pentru a invinge mişcarea, şi chiar în timpul miscării suntem în repaos. Atunci când practici forma, cu cât execuţi mai încet cu atât mai bine. Când executi mişcările încet, respiratia devine adâncă şi lungă, energia (chi) se cufundă în câmpul de cinabru (Dantian) şi în mod natural sângele circulă prin vase. Practicând cu atenţie vei putea înţelege adevărul acestor cuvinte.

 

"Cine se îndoaie rămâne întreg,

Cine se înclină se va îndrepta,

Cine se goleşte se va umple,

Cine se uzează se va reînnoi,

Cine doreşte puţin va căpăta mult,

Cine doreşte mult o ia razna."

[Tao Te King]