Clubul Sportiv MING DAO Cluj-Napoca

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Virtuti Terapeutice

Taijiquan - Dansul longevităţii

„Aud şi uit. Văd şi-mi amintesc. Fac şi înţeleg.” (Confucius)

După cum precizam anterior, beneficiile Taijiquan-ului se extind dincolo de modificarea conţinutului conştiinţei, aplicându-se şi asupra sănatăţii practicanţilor. Extinderea sa explozivă în Occident şi nenumăratele studii cu caracter ştiinţific întreprinse pe plan internaţional au determinat Organizaţia Mondială a Sănătaţii, în 1988, să declare Taijiquan-ul drept mijlocul cel mai eficace de păstrare a sănătăţii. Totodată, în cadrul strategiei de dezvoltare a medicinei tradiţionale pentru intervalul 2002-2005, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a pus Taijiquan-ul alături de practicile energetice Qigong, drept o componentă importantă a medicinei tradiţionale.

Studiile efectuate asupra proceselor declanşate de practicarea Taijiquan-ului au observat că, pe parcursul practicii, o parte a cortexului cerebral (care ţine de activităţile curente) se inhibă şi se activează o altă parte, care vizează diverse reglări în interiorul corpului. Cu alte cuvinte, corpul este lăsat şi ajutat să se vindece şi ajusteze singur. Se reglează secreţiile interne şi funcţionarea sistemelor importante ale corpului.

Înlătură blocajele din sistemul nervos vegetativ şi creşte imunitatea. Rafinarea simţurilor (văz, auz, miros etc.) şi a percepţiilor conferă o mai bună orientare în spaţiu, echilibru locomotor, stabilitate şi flexibilitate în deplasare. Integrarea şi armonizarea funcţiilor vegetative are drept rezultat evitarea escaladării emoţionale a situaţiilor de conflict interior şi exterior, îmbunătăţind gestionarea stresului cotidian şi favorizând un răspuns, atât organic cât şi psihic, de adaptare la situaţia prezentă. Totodată corectează neurastenia, insomnia şi suferinţele mentale uşoare. Din categoria oamenilor care lucrează excesiv, cei care suferă de neurastenie acuză adesea simptome de nelinişte, iritabilitate, nervozitate şi lipsă a somnului. Practica Taijiquan-ului elimină tensiunea şi neliniştea, fiind un sistem de relaxare foarte eficace. Astfel, se reduce şi efortul cardio-vascular, şi în acelaşi timp se reglează tensiunea arterială.

Un alt efect benefic este detoxifierea organismului şi îmbunătăţirea funcţionării sistemului digestiv. Stimulând muşchii din jurul organelor interne, exerciţiile Taijiquan favorizează o mai bună funcţionare a acestora (secreţii, asimilararea substanţelor nutritive şi eliminarea resturilor). Astfel, se îmbunătăţeşte calitatea sângelui, fapt extrem de important pentru o optimă funcţionare a întregului organism. Practica Taijiquan-ului stimulează secreţia gastrică şi intestinală, îmbunătăţind motilitatea intestinală şi circulaţia sanguină aferentă organelor sistemului digestiv. Respiraţia şi mişcările din Taijiquan produc un masaj constant al stomacului şi intestinelor, reglând apetitul şi, ca urmare, greutatea corporală. Totodata are şi o influenţă benefică în rezolvarea problemei tranzitului intestinal.

Taijiquan-ul măreşte forţa musculară şi rezistenţa membrelor inferioare, a muşchilor spatelui şi a pieptului. Deasemenea, muşchii antrenaţi tind să foloseasca mai multe lipide (grăsimi) şi mai puţin glicogen ca sursă de energie - o schimbare care subliniază cunoscutul efect al exerciţiilor regulate asupra diminuării colesterolului, conducând la reducerea incidenţei bolilor care afectează arterele coronare.

Corectează anumite diformităţi ale coloanei şi previne osteoporoza, durerile lombare, reumatismul şi suferinţele articulare.
Exerciţiul regulat ajută procesele de creştere şi dezvoltare ale ţesutului osos şi îmbunătăţeşte mecanica funcţionării diferitelor articulaţii. În cele din urmă, oasele vor fi capabile să reziste la tensiuni interne mult mai mari, conducând la o mai bună rezistenţă la forţele care se manifestă în mecanica sistemului locomotor. Practica Taijiquan-ului fortifică muşchii şi ligamentele din jurul încheieturilor şi îngroaşă cartilajele articulare, rezultând o rezistentă mai mare la traumatisme şi o robusteţe sporită a scheletului. Postura corectă şi atenţia asupra deplasării centrului de greutate al corpului au o importanţă capitală. Durerile lombare sunt asociate frecvent cu oboseala, suprasolicitarea şi postura incorectă a corpului. În cazul problemelor articulare, se evită atrofierea musculară, slăbirea ligamentelor, diminuarea lichidului intraarticular şi osteoporoza. Deasemenea, întărirea şi tonifierea musculaturii determină o ameliorare a simptomelor asociate cu durerea lombară, reumatismul şi artritele.
În cazul sarcinii, în afara prevenirii durerilor de spate, practica Taijiquan-ului va întări musculatura pelviană, favorizând o naştere mai uşoara. Exerciţiile de respiraţie specifice îmbunătăţesc circulaţia sanguină şi oxigenarea la nivelul embrionului, crescând astfel şansele de a aduce pe lume un copil sănătos.

Respiraţia abdominală practicată în Taijiquan stimulează muşchii diafragmei. La persoanele cu surplus de greutate, la fumători şi la cei cu suferinţe cronice ale bronhiilor există, adesea, anumite trasee ale aerului în plămân incomplet deschise. Respiraţia profundă îmbunătăţeste funcţia acestor mici căi aeriene, facilitând absorbţia oxigenului şi eliminarea dioxidului de carbon. În timp, sporeşte capacitatea vitală, precum şi alţi parametri de funcţionare a plămânilor, rezultând, ca un corolar, un ritm respirator mai lent dar mult mai eficient.

Trebuie precizat că toate aceste beneficii nu pot fi obţinute printr-o practică superficială sau sporadică. Longevitatea şi sănătatea deplină le obţine doar acela care pune, cu temeinică sârguinţă, practicarea Qigong-ului şi a Taijiquan-ului la temelia planului personal de viaţă. După cum tot înţelepciunea chineză ne învaţă: „Cel care mută un munte mişcă mai întâi câteva pietre”.

 

Şerban Adina - preşedintele Clubului Sportiv Ming Dao Cluj-Napoca


TRADIŢIA CHINEZĂ ŞI OMUL CONTEMPORAN

Omul secolului 21 este un om alienat, adică înstrăinat de propria-i natură. Viaţa profesională trepidantă, viaţa socială agresivă şi neliniştitoare, destinele umane din ce în ce mai individualizate, consumismul împins la extrem, necesitatea de a stăpâni o hoardă întreagă de aparate şi accesorii „imperios necesare”- toate acestea acoperă cu un bâzâit insistent glasul domol şi amplu al sinelui.
În urmă cu doar un secol umanitatea trăia în cu totul alt ritm. Era ritmul ancestral, făurit în jungla tropicală şi în câmpiile nesfîrşite, însoţind turmele, ajutând pământul să rodească şi, din când în când, înălţând o piramidă sau o catedrală. Era ritmul dinainte de liniile de montaj (inutil ridiculizate de Chaplin în „Timpuri noi”), de producţia şi de cumpărăturile pe bandă, de revoluţia audio-vizuală şi de afirmarea „satului planetar”, în a cărui strâmtoare o explozie la Phenian stârneşte panică la Paris şi Washington.

Secolul 20 a schimbat atât de profund modul de funcţionare al comunităţii umane, încât individul urban a pierdut aproape complet din memorie amintirea acelor timpuri. Relaxarea sa este mai mereu „activă”, fiindcă se petrece în faţa televizorului, sau în contexte socializante; până şi timpul îndeobşte consacrat somnului este bântuit de vise născute de iritările şi spaimele trăite în stare de trezie.
În acest context putem să înţelegem fără echivoc care poate fi rolul artelor marţiale chinezeşti în viaţa noastră.
Născute din ritmurile patriarhale ale vieţii monastice sau de ţară, inspirate în bună parte de nevoile de apărare personală într-o lume care nu descoperise încă laşitatea glonţului, tehnicile marţiale chinezeşti au cunoscut o remarcabilă evoluţie spre statutul de cale a devenirii umane, transformându-se în instrumente ale devenirii de sine. Rigoarea comportamentului, puritatea moralei, reflecţia despre sine şi depre lume caracterizau pe omul care, în acele vremuri, dorea să adauge ceva propriei naturi.

Pentru omul risipit al epocii contemporane, acelaşi tehnici pot fi instrumente minunate ale regăsirii de sine. Dar tot lui i se oferă soluţii facile, cum ar fi de pildă să citească zilnic kilograme de scrieri „înţelepte”, împănate de învăţături palide despre cum trebuie să-şi trăiască viaţa în pace şi armonie... după care este nevoit să se arunce în vâltoarea existenţei cotidiene cu acelaşi trup secătuit şi cu acelaşi psihic frământat!
Dacă doriţi o viaţă plină de vigoare trupească, de limpezime spirituală şi de ascuţime intelectuală, acele cărţi vă vor ajuta să vă minţiţi că faceţi ceva pentru bunăstarea voastră, dar nu vă vor asigura nimic din toate acestea, decât poate siguranţa lâncedă şi fragilă a acelei minciuni. Încercaţi să executaţi o mişcare complexă care implică în acelaşi timp braţele, trunchiul şi picioarele, şi veţi avea surpriza să vă minunaţi cât de stângaci şi de rigizi aţi devenit. Încercaţi să rămâneţi o perioadă singuri cu voi înşivă, şi veţi vedea că vă lipseşte bombardamentul informaţional care vă umple spiritul cu ideile, concepţiile şi atitudinile altora, şi nu ale voastre.

În sensul acesta trebuie să înţelegeţi sintagma de mai sus: regăsirea de sine. Prin Taijiquan şi Qi Gong putem câştiga un prim lucru extrem de important: controlul asupra propriului corp. Prin forme de mişcare lente, atent coordonate, practicate într-un ritm care aduce armonie şi autocontrol, în corelare cu respiraţia profundă, întregul corp devine mai elastic, articulaţiile mai mobile, muşchii mai fermi, întreaga structură corporală aliniindu-se după principiile unei biomecanici care elimină stresul fizic născut din posturi nepotrivite.
Pe urmă, şi la fel de importantă, este afirmarea controlului asupra spiritului nostru. Prin formele dinamice şi statice din Taijiquan şi Qi Gong se stabileşte o subtilă interdependenţă între trup şi spirit. Formele dinamice eliberează spiritul de tensiunea vieţuirii cotidiene, permiţându-i astfel să-şi dedice energiile strădaniei morale de construire a unei vieţi mai bune, în care principii morale înalte să conducă trupul spre o existenţă plină de vigoare, bună dispoziţie şi sănătate.
Sunt foarte multe de împărtăşit în această direcţie, şi vom avea plăcerea de a reveni asupra lor în apariţiile viitoare.

Mihai E, ŞERBAN - Vicepreşedinte al Clubului Sportiv Ming Dao Cluj-Napoca

 

"Cine se îndoaie rămâne întreg,

Cine se înclină se va îndrepta,

Cine se goleşte se va umple,

Cine se uzează se va reînnoi,

Cine doreşte puţin va căpăta mult,

Cine doreşte mult o ia razna."

[Tao Te King]